23 februari 2009

Les Pensées

Idag sken solen, ja, helt underbart har det varit! Så det var bara att hoppa i lastbilen och köra till vår odlare utanför Ängelholm och hämta hem några underbara penséer. En liten tjuvstart av våren...

Se vilka godingar som strålar i solen!

Vi fick en rundvandring i odlaren Mats stora växthus där han odlar över 750 000 penséer! Han odlar i kallväxthus vilket innebär att plantorna blir fina och kompakta och blir även inte lika känsliga för kyla. Det innebär att de kan planteras ut tidigt. Visste ni att en pensé klarar kyla ner till -15 grader och i skyddat läge -40?


Här är Mats själv. Tack för en fin visning idag, Mats.


Det finns så många olika sorter och precis när man tycker sig ha hittat sin favorit så kommer ännu en liten skönhet och drar till sig sin uppmärksamhet. Vilken är din favorit?



12 kommentarer:

memilla sa...

Penséer har väl aldrig varit min favorit precis men jag brukar köpa lilarosa om jag köper, dom har säkert ett namn :) Nu skulle jag vilja ha en trädgård att rota runt i...vår lilla plätt är inget vidare!

rosenskära sa...

Vilket fantastiskt roligt jobb du har Liv! Jag blir lite avundsjuk!

Min favorit bland penséerna är nog faktiskt den lilla som ser ut som en styvmorsviol, eller kanske den lilla lavendelblå...


Kram/Lena

Anonym sa...

Jag älskar Penseér! Min favorit är den ljust blå, den som Mats håller i handen. Jag planterar dem överallt... där står de och lyser mot oss hela våren och försommaren... tills det är dags att nya växter får inta deras platser. Då flyttas de lite i skymundan och får leva vidare i lugn och ro.

Hälsningar Eva-Mari

Hjärtat Mitt sa...

Åh, är det dax för dem nu!
De är bara så underbart ljuvliga.
Jag kan inte välja en favorit, för alla är så söta.
Ha en bra vecka!

Kram Mari i Marieholm

Marina sa...

Dom är ju bara så underbart söta! Jag köpte några i går som kanske planteras idag.

Lilla huset på prärien sa...

Åh vad härligt!! Dit hade jag gärna åkt och plockat till mig några lådor sådana fina!! Min favorit får nog vara den längst ned i vänstra hörnet, lila och vit :) Så fiin!

Nu kommer jag snart till dig!! Jobbar du i veckan eller?

Kraaaaaam

Stinsahuset sa...

Underbart söta är dom alla. Men mina favoriter är nog mini penseerna, vita, svarta och mörkt vinröda.
Hälsningar Birgitta

Nett Design sa...

Jaa helt underbara, du har rätt man kanske skulle försöka måla av en sådan liten skönhet (i storskala)
kramiz

Annika Christensen sa...

Ja precis så är det! Man vill ha alla.
De är så söta så de skullle kunna passa som små små tavlor, eller hur.
Ha det gott
Annika

Saras saker och ting sa...

Vilken lycka att få botanisera bland så fina penséer, det måste verkligen ge vårkänsla!

Vilken fin blogg du har, väldigt fina bilder! Jag hittade hit via Annikas blogg, besökte er i höstas för första gången när Annika höll föredrag och sedan dess har det blivit ett besök till. Jättetrevligt!

Hälsningar från Sara

n o r d i n g å r d e n sa...

Jag smäller av, vilket underbart ställe att besöka!!! Gud va jag längtar efter att få köpa mej några penseér! Jättefina du hade där i lådan! Läckra bilder överlag, gillade den med potatisen... Tack för vårlig inspiration, här är det en meter snö... Mari.

Anonym sa...

Oj, vilken lyx att kunan gå där och välja och vraka!! Jag har ingen favorit till namnet, abar att ajg tycker mycket om dom för att dom så tydligt visar att NU jä**ar är det VÅR!
Må så gott! Veronica

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails