28 juni 2015

odla del 2


Det tog ju lite tid att fylla de stora odlingslådorna med jord -
och var sedan givetvis snabb med att så alla frön jag noggrant hade valt ut:

Morot, gul lök, dill, rädisor, rödbetor, mangold,
fänkål, bataviasallad, palsternacka och potatis.

Jag tror att jag var ute nästan varje dag 
för att kolla om det inte syntes något litet grönt bland all denna jord.

Och till slut, mitten av maj, skymtade det upp något litet -
och så klart var rädisorna snabbast upp.


Några ärtor blev det också, 
brytsockerärt och sockerärt.

De blir förvisso inte så höga med jag tyckte att
de kunde få lite att klättra på.
Dessutom var det snyggt med något högt.
För visst kan en odlingslåda få vara fin!


Då jag inte ville fylla hela den ena lådan med sättpotatis,
fick det bli några zinkhinkar med sättor.
Ser ni hur skotten kämpar sig igenom jorden?

Nu en månad senare, är lådorna helt galet sprängfyllda.
Ska ut och fota så ni får se.


Liv

Inga kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails